Opgelet met reispromoties op het internet
Wordt je mailbox ook overspoeld met reispromoties? Groupon, MyTrip, TravelBird... De 'flitsaanbiedingen' zijn niet meer te tellen. Enige duidelijkheid scheppen is dus aangewezen. Zo boek je nog altijd beter rechtstreeks bij de originele aanbieders.
Waar komen die reispromoties in je mailbox vandaan?
Wie zich inschrijft op een nieuwsbrief of ooit zo'n aanbieding heeft geboekt, krijgt bijna dagelijks de promoties in zijn mailbox. De websites stellen zich voor als een reisbureau, maar zijn zelden meer dan een reclamefolder. Bovendien zijn die 'flitsaanbieders' niet verantwoordelijk voor foutieve informatie. Evenmin kan je hen aansprakelijk stellen als er wat fout loopt. Gemaakte reserveringen zijn meestal definitief en kunnen niet geannuleerd worden.
Boek je niet beter rechtstreeks bij de aanbieders?
De reiswebsites en -nieuwsbrieven worden meestal in samenwerking met reisorganisaties, vervoerders, logiesverstrekkers of autoverhuurders samengesteld. Daar zitten grote touroperators tussen. Op hun website vind je dezelfde promoties terug. Je kan dus evengoed inschrijven op nieuwsbrieven van Gallia, Holidayline, Jetair, Neckermann, Selectair, Sunjets en Thomascook om een zelfde aanbod te ontvangen. Je kan je ook aanmelden voor nieuwsbrieven van vakantieparken, zoals Landal Green Parks Landal Green Parks, Centerparcs, Sunparks en Roompot Roompotparken, die minstens even kwistig zwaaien met promoties, last minutes en allerhande kortingbonnen.
Hoe weet je dat je veilig boekt?
Hoewel heel wat van die websites een Belgische domeinnaam hebben, gaat het niet zelden om buitenlandse initiatieven. Zo gaat achter Travelbird een Nederlandse organisatie schuil die je dagelijks de 'beste vakantie-aanbieding' voorstelt. Wie zich inschrijft op de nieuwsbrief, ontvangt dagelijks een arrangement waarvan wordt gezegd dat je het nergens anders op het internet zo goedkoop vindt. Wie boekt, ontvangt een bevestiging per e-mail. Daarin wordt ook verteld hoe je moet betalen, want dat verschilt per arrangement. Je krijgt dan een waardebon die je in het betrokken hotel kan voorleggen voor je geboekte overnachting.
Vakantiemogelijkheden rangschikt aanbiedingen op de Belgische markt volgens een 40-tal vakantypes. Wie er achter het doorklik-initiatief schuilgaat, wordt niet vermeld. Eenzelfde website is ook operationeel in Nederland, ook met onbekende adresgegevens.
Zijn die aanbiedingen lang geldig?
Sommige gelden maar voor één dag: je moet dus meteen beslissen. Zo biedt Groupon Travel elke dag een promotie aan in jouw stad met kortingen tot 50%. Dat kan gaan van verkoop van producten en diensten, waaronder ook toeristische arrangementen. Wanneer er binnen de 24 uur voldoende kopers opdagen, gaat het aanbod door en wordt het bedrag van je rekening gehaald. Zijn er niet genoeg deelnemers, dan gaat de verkoop niet door en wordt er geen geld van je rekening gehaald. Via een nieuwsbrief, Twitter of Facebook word je geïnformeerd over aanbiedingen.
Promobook werkt volgens hetzelfde principe. Dagelijks zijn er nieuwe promoties met een beperkt aantal kortingbonnen per provincie. Wie boekt, ontvangt een kortingbon die hij overhandigt aan de logiesverstrekker of handelaar.
Ook bij MyTrip, Vakantiepromos, Promovoyages en Vakantiestunt moet je binnen de enkele dagen beslissen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten